Veel kinderen die bij me komen, starten bij het lezen. Ze lezen heel geconcentreerd de tekst van boven naar beneden. Ik breng tijdens de bijles een betere structuur in. Zo nemen ze de tekst beter op en komen ze tot betere antwoorden. Hieronder leg ik uit hoe dat in zijn werk gaat.
1. plaatje en titel bekijken
Elke cito tekst begint met een titel en een plaatje. Ik raad elk kind aan om deze even rustig te bekijken. Vaak vraag ik dan waar ze denken dat deze cito tekst over gaat.
Kinderen hebben een ruime fantasie en vaak hebben ze al genoeg aan het plaatje. Ik zie wel dat kinderen het plaatje overslaan. En dat is jammer. Het prikkelt hun kinderlijke fantasie en maakt de tekst makkelijker.
2. eerste en laatste zin lezen van elke paragraaf
Bij een krant lezen we de samenvatting en weten dan zo’n beetje waar een artikel overgaat. Bij een Cito toets begrijpend lezen werkt dat net iets anders.
Ik vraag elk kind om eerst elke eerste en laatste zin van elke paragraaf te lezen. Dan vraag ik of ze weten waar het verhaal overgaat. En of dit nog steeds bij hun verhaal die bij de titel en plaatje past.
Soms laat ik de leerling een stukje hardop lezen. Dan kan ik horen of je kind wel de juiste woorden lezen. Of dat ze er andere woorden van maken.
Adv. Boeken begrijpend lezen
Groep 7
Groep 8
3. het hele verhaal lezen
Eindelijk, de leerling mag nu het hele verhaal van de Cito tekst lezen. Dat duurt altijd even. Ze lezen dan voor zichzelf. De een zal iets meer tijd nodig hebben dan een ander. Vaak lees ik mee. Dan kan ik de leessnelheid een beetje inschatten. Leessnelheid is echter niet echt een onderdeel van begrijpend lezen.
4. eindelijk worden de vragen beantwoord
Veel kinderen voelen zich gehaast bij het beantwoorden van de vragen. Het gaat in de bijles niet om het antwoord zelf, maar hoe je kind er komt.
Veel kinderen zoeken het antwoord meestal in het begin niet terug in de tekst. Ook als ze het niet precies weten geven ze de voorkeur tot het gokken. Dat stuur ik dus iets bij.
Conclusie
Zo zie je maar. In 4 stappen kun je een tekst makkelijker maken voor je kind. Dit slijt er na een paar lessen vanzelf in.