Woordkennis en begrijpend lezen

woordkennis en begrijpend lezen

Als ik een Engelse tekst leest dan kom ik weleens woorden tegen waarvan ik de betekenis niet kent. Met een enkel woord is dat meestal niet zo erg. De strekking van het verhaal begrijp ik dan nog. Als ik echter een Frans boek lees dan ken ik nog minder woorden en het duurt dan ook niet lang voordat ik het verhaal niet meer begrijp.

Woordenschat: je kent heel veel woorden

Woordkennis: je begrijpt wat de woorden betekenen

Om begrijpend te lezen is vooral de kennis van de woorden die worden gebruikt belangrijk.

Het kan dus heel goed dat je kind de ene tekst veel beter beantwoordt dan een volgende tekst. Hij begrijpt dan sommige woorden niet en raakt de weg kwijt. Heb je dan een kind die nooit iets vraagt in de les aan de juf of meester dan zal hij die woorden ook niet snel oppikken.

Veel lezen helpt

Ieder kind leest op zijn eigen niveau. Maar wat is dat dan. Ik heb weleens het idee dat er wordt gekeken hoe snel een kind leest en daar wordt dan een bepaald leesniveau aan vast gehangen. Snelheid van lezen heeft echter niet veel met woordkennis te maken. Zo leest mijn zoon bijvoorbeeld anderhalf keer zo snel als ik. Toch kent hij de betekenis niet van alle woorden die voorbij komen.

Toch helpt veel lezen. Je kind krijgt dan veel woorden voorgeschoteld. En moeilijke woorden krijgt hij bij veel lezen ook in verschillende context te zien.

Woordkennis van je weinig lezende kind verbeteren

Als ouder weet je meestal niet welk woord je kind nu wel begrijpt en welke niet. Dus om hem/haar toch een betere woordkennis aan te leren, kun je de volgende oefening doen. Laat je kind maximaal 10 bladzijden van een boek lezen. Bij elk woord dat hij tegenkomt en waarvan hij niet de betekenis kent, moet hij aan je vragen. Na 2 woorden mag hij stoppen met lezen. Je moet natuurlijk wel in de kamer zijn. om meteen het woord uit te leggen.

Kinderen met minder woordenschat lezen meestal niet veel omdat ze andere dingen leuker vinden. Vermoei hem dan ook niet teveel in een keer. Door de 2 woorden te laten vragen hoeft hij misschien maar 5 bladzijden te lezen. Zo is hij lekker snel klaar als hij veel vraagt. Als hij binnen de 10 bladzijde niet 1 woord tegenkomt dat hij niet begrijpt dan is een ander boek beter om mee verder te gaan. Of hij durft het niet te vragen omdat hij …. en dat kan van alles zijn.

Stel dat er nooit een vraag komt, dan kun je eens zelf in het betreffende boek kijken en wat enkele moeilijke woorden uitzoeken. Je vraagt dan aan je kind of hij deze kan uitleggen.

Adv. Boeken begrijpend lezen

Groep 7

Groep 8

Woordkennis in de bijles begrijpend lezen

Stel dat jouw kind bijles krijgt in begrijpend lezen dan is dat 1 op 1. Kinderen zijn dan meer geneigd om vragen te stellen dan in een klas omgeving. En vragen ze niets dan wordt er door vragen van mijn zijde achterhaald waarom je kind een bepaald antwoord kiest. Zo kom ik er dus achter of het probleem bij de woordkennis ligt.

Liever een bijles boeken?

Scroll naar boven